Šalinkarta za 99 Kč? To se vyplatí lidem i městu

Šalinkarta za 99 Kč? To se vyplatí lidem i městu

Jezdit levně městskou hromadnou dopravou není utopie. V řadě českých i velkých evropských měst je v současnosti dokonce veřejná doprava zcela zdarma. Hnutí Slušní lidé, které kandiduje v podzimních komunálních volbách spolu se Soukromníky, navrhuje pro obyvatele města Brna měsíční předplatní jízdenku (šalinkartu) za 99 Kč.

MHD je veřejná služba, která umožňuje všem pohybovat se po Brně rychle a bezpečně. Díky maximálně využívané hromadné dopravě  může v ulicích ubýt aut. Proto má jít o službu cenově dostupnou pro co nejvíce občanů,“ říká předseda hnutí Zdeněk Pernica.

V současné době stojí základní roční předplatní jízdenka 4 750 korun, obyvatelům Brna, kteří řádně platí za komunální odpad, je poskytována sleva na 3 325 korun.

V řadě měst již lidé levně či zcela zdarma jezdí. Ve Frýdku-Místku a jeho blízkém okolí platí korunu za rok, musí si také pořídit čipovou kartu za 300 korun a nic nedlužit městu. Pokud jde o počet cestujících, opatření se bezesporu vyplatilo. Zatímco jiná města – včetně těch z největších – bojují s poklesem zájmu o MHD, ve Frýdku-Místku vzrostl počet zájemců téměř dvojnásobně.

Dalším příkladem je estonská metropole Tallin. Půlmilionové město zavedlo MHD zdarma již v roce 2013.

Snížení jízdného může motivovat k přihlášení pobytu

Snížení jízdného pouze pro obyvatele Brna má ještě jednu důležitou souvislost. Nižší cena pro rezidenty by mohla motivovat řadu lidí k tomu, aby si zřídili trvalé bydliště v Brně. Ve městě totiž žijí tisíce lidí, kteří mají bydliště jinde, přitom však využívají všechny veřejné služby a město z nich nemá žádný příjem. Naopak za každého člověka s trvalým pobytem dostane Brno zhruba 18 tisíc korun ze státního rozpočtu za rok.

Snížení ceny za šalinkartu nemusí ani přinést snížení celkových tržeb dopravního podniku. V současné době má nějakou formu šalinkarty za základní cenu 87 000 lidí. Snížení ceny šalinkarty by mohlo podle odborníků motivovat k jejímu pořízení dalších až deset tisíc lidí. Tím by se kompenzovala nižší cena.

Dopravní podnik stejně není výdělečnou organizací. Na jeho provoz město každoročně doplácí ze svého rozpočtu. Loni to bylo 1,75 miliardy korun, letos to mají být skoro dvě miliardy korun.

Jak zastavit úbytek obyvatel?

Kvalitní MHD za slušnou cenu může tedy být jedním z faktorů, jak zastavit úbytek obyvatel. Pokud se Brnu nepodaří v budoucnu přitáhnout desítky tisíc obyvatel s trvalým pobytem nebo nevypukne nový baby boom, může do roku 2050 přijít až o padesát tisíc obyvatel. To znamená nejen zastavení rozvoje města, ale také menší příjmy ze státního rozpočtu.

Jedna skupina spoluobčanů má již dnes měsíční šalinkartu jen za 82,50 Kč.
Kdo to je? Bezdomovci prodávající levicový časopis Nový prostor.
Kdo to vymyslel? Levicový aktivista, černý pasažér a tragicky neúspěšný náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno/Piráti).