Rozdávání bytů nepřizpůsobivým: kouzlení s čísly je vydáváno za úspěch

Rozdávání bytů nepřizpůsobivým: kouzlení s čísly je vydáváno za úspěch

Již druhým rokem běží v Brně velmi pochybný sociální experiment, který prosadilo současné vedení radnice a jehož hlavními strůjci jsou lidé z hnutí Žít Brno. V rámci projektu Re-rapid Housing rozdali 50 městských bytů nepřizpůsobivým spoluobčanům, nejčastěji romským rodinám. Tito nájemci navíc většinou mají vůči městu dluhy na nájemném z předchozích bytů. V Brně je přitom skoro 7 tisíc normálních žadatelů o městský byt, kteří v pořadníků čekají roky.

Úspora pár desítek tisíc, náklady 10 milionů

Nyní se autoři rozdávání bytů chlubí tím, jak je projekt úspěšný. Sociální inženýři dokládají údajnou úspěšnost projektu tím, že stát díky nim ušetřil v oblasti zdravotnictví. Čísla jsou výsledkem zvláštního experimentu, nicméně i kdyby byla pravdivá, jsou přinejmenším směšná v porovnání s celkovými náklady. „Už po prvních šesti měsících od nastěhování můžeme konstatovat, že projekt ušetřil 25 výjezdů ambulance, 19 hospitalizací a 63 léčení antibiotiky u 50 sledovaných rodin ve srovnání s kontrolní skupinou. Očekáváme, že projekt bude mít pozitivní dopad na veřejné rozpočty v oblasti zdraví,” uvedl vedoucí výzkumného týmu Štěpán Ripka z Ostravské univerzity, která má projekt vyhodnocovat.

Samozřejmě již neřekl, že náklady projektu jsou již nyní 9,7 milionu Kč z našich peněz. Ty skončily v kapsách autorů projektů kolem Žít Brno, Ostravské univerzity a neziskovky IQ Roma Servis.

Údajné vyčíslené úspory ve zdravotnictví se naopak pohybují jen v řádu desítek tisíc korun. Například jeden výjezd sanitky stojí zhruba tři tisíce korun.
Projekt si pochvaluje i primátor Vokřál, kterému evidentně nevadí rozhazování veřejných peněz a diskriminace slušných žadatelů o byt. ”Brno je průkopníkem v inovativních sociálních projektech. Jsem rád, že se tato odvaha vyplatila, a jak se ukazuje u projektu Rapid Re-Housing, je to správná cesta. V nastoleném trendu chceme i nadále pokračovat,“ uvedl Vokřál.

Šalinkarta za 99 Kč? To se vyplatí lidem i městu

Šalinkarta za 99 Kč? To se vyplatí lidem i městu

Jezdit levně městskou hromadnou dopravou není utopie. V řadě českých i velkých evropských měst je v současnosti dokonce veřejná doprava zcela zdarma. Hnutí Slušní lidé, které kandiduje v podzimních komunálních volbách spolu se Soukromníky, navrhuje pro obyvatele města Brna měsíční předplatní jízdenku (šalinkartu) za 99 Kč.

MHD je veřejná služba, která umožňuje všem pohybovat se po Brně rychle a bezpečně. Díky maximálně využívané hromadné dopravě  může v ulicích ubýt aut. Proto má jít o službu cenově dostupnou pro co nejvíce občanů,“ říká předseda hnutí Zdeněk Pernica.

V současné době stojí základní roční předplatní jízdenka 4 750 korun, obyvatelům Brna, kteří řádně platí za komunální odpad, je poskytována sleva na 3 325 korun.

V řadě měst již lidé levně či zcela zdarma jezdí. Ve Frýdku-Místku a jeho blízkém okolí platí korunu za rok, musí si také pořídit čipovou kartu za 300 korun a nic nedlužit městu. Pokud jde o počet cestujících, opatření se bezesporu vyplatilo. Zatímco jiná města – včetně těch z největších – bojují s poklesem zájmu o MHD, ve Frýdku-Místku vzrostl počet zájemců téměř dvojnásobně.

Dalším příkladem je estonská metropole Tallin. Půlmilionové město zavedlo MHD zdarma již v roce 2013.

Snížení jízdného může motivovat k přihlášení pobytu

Snížení jízdného pouze pro obyvatele Brna má ještě jednu důležitou souvislost. Nižší cena pro rezidenty by mohla motivovat řadu lidí k tomu, aby si zřídili trvalé bydliště v Brně. Ve městě totiž žijí tisíce lidí, kteří mají bydliště jinde, přitom však využívají všechny veřejné služby a město z nich nemá žádný příjem. Naopak za každého člověka s trvalým pobytem dostane Brno zhruba 18 tisíc korun ze státního rozpočtu za rok.

Snížení ceny za šalinkartu nemusí ani přinést snížení celkových tržeb dopravního podniku. V současné době má nějakou formu šalinkarty za základní cenu 87 000 lidí. Snížení ceny šalinkarty by mohlo podle odborníků motivovat k jejímu pořízení dalších až deset tisíc lidí. Tím by se kompenzovala nižší cena.

Dopravní podnik stejně není výdělečnou organizací. Na jeho provoz město každoročně doplácí ze svého rozpočtu. Loni to bylo 1,75 miliardy korun, letos to mají být skoro dvě miliardy korun.

Jak zastavit úbytek obyvatel?

Kvalitní MHD za slušnou cenu může tedy být jedním z faktorů, jak zastavit úbytek obyvatel. Pokud se Brnu nepodaří v budoucnu přitáhnout desítky tisíc obyvatel s trvalým pobytem nebo nevypukne nový baby boom, může do roku 2050 přijít až o padesát tisíc obyvatel. To znamená nejen zastavení rozvoje města, ale také menší příjmy ze státního rozpočtu.

Jedna skupina spoluobčanů má již dnes měsíční šalinkartu jen za 82,50 Kč.
Kdo to je? Bezdomovci prodávající levicový časopis Nový prostor.
Kdo to vymyslel? Levicový aktivista, černý pasažér a tragicky neúspěšný náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno/Piráti).

Slušné Noviny pro Brno číslo 3 – stáhněte si v pdf

Slušné Noviny pro Brno číslo 3 – stáhněte si v pdf

Nové číslo novin Slušné Noviny pro Brno je tady!
Opět v nich najdete osm stran aktuálního necenzurovaného zpravodajství z našeho města, které jinde nenajdete.
Jak velký průšvih je zavedení rezidentního parkování? Kdo jediný se postavil gangům mladistvých, které řádily v Brně? Je šalinkarta za 99 Kč výhodná pro lidi i pro město?
To vše se dozvíte v novinách, které si můžete stáhnout v pdf zde.

Modrá trička Slušných lidí v prodeji – podpořte nás

Modrá trička Slušných lidí v prodeji – podpořte nás

Vystoupit veřejně chce odvahu. My ji i s vaší podporou před dvěma roky našli a od té doby hrdě reprezentujeme slušnost v našem městě.
A s vaší podporou se potkáváme všude, kde jsme. Ať je to jednání zastupitelstva, zastání se naší vlajky v divadle nebo jen tak na ulici. Nyní nás a slušnost v Brně můžete podpořit i přímo. Zakoupením jednoho ze symbolů – modrého trika.

 

Přijďte na Dětský den v Bystrci

Přijďte na Dětský den v Bystrci

Máte už program na sobotu? Vezměte děti a přijďte s nimi za zábavou na Dětský den, který pořádají Slušní lidé a Soukromníci na přehradě.
Pro děti je připravena řada atrakcí a spousta her o ceny. Pro dospělé pak občerstvení za slušné ceny a možnost povykládat si s našimi kandidáty, například kandidátem na primátora Zdeňkem Pernicou či kandidátkou na starostku Bystrce Alenou Ševčíkovou.

Zdeněk Pernica – proč kandiduji

Zdeněk Pernica – proč kandiduji

Jsem Brňák až do morku kostí. Naše rodina tady žije dlouho, já jsem se tu narodil a prožil zatím celý dosavadní život. Brno je prostě moje srdeční záležitost.

Vyrůstal jsem v okolí ulice Veveří, chodil se koupat a běhat na Kraví horu, dnes rád zajdu na Špilberk, na procházku do obory Holedná a moje oblíbené místo je Kapucínská krypta. Mám prostě rád Brno, je to moje město. Zajímám se taky o jeho historii, mám několik knížek o Brně.

Jako kluk jsem hrál hokej, chodil do keramiky, ale pak mě ho to přitáhlo k bojovým sportům, kde jsem to dotáhl až na několikanásobného mistra republiky. Právě z vrcholového sportu jsem zvyklý na sobě tvrdě pracovat, vím, že nic není zadarmo. Trénuju děti a vidím, že i když někdo pochází ze slabších poměrů a má vůli a výdrž na sobě pracovat, tak se dostane tam, kde chce být. A nepotřebuje k tomu kolem sebe deset socálních pracovníků z neziskovek, kteří ví prd o skutečném životě a jsou jen zvyklí rozdávat moudra z filozofické fakulty a peníze, které si sami nevydělali.

O politiku jsem se vždycky zajímal, ale nemyslel jsem si, že jednou budu sám kandidovat. Tím impulsem pro mě bylo současné vedení města, ta kombinace arogance, tunelování městských firem a multikulturních šíleností placených z našich peněz. Nedělám si iluze, politici vždycky hrají nějakou  tu malou domů, ale co se děje nyní je fakt přes čáru. A řekl jsem si “A dost!”

Už jsem toho měl prostě dost, prostě přetekla moje trpělivost. Nechci žít ve městě, kde se vítají nelegální migranti, kde se rozdávají byty nepřizpůsobivým a z městské kasy se platí divadelní hry urážející a hanobící základy naší společnosti. A proto jsem se začal angažovat, abych to pomohl zastavil.

Brno je moje město. Brno je i vaše město. Pojďme si ho vzít zpět.

 

Zdeněk Pernica Slušní lidé

Brnem neprojedeš. Autem ani tramvají. Může za to neschopnost vedení města

Brnem neprojedeš. Autem ani tramvají. Může za to neschopnost vedení města

V dopravní peklo proměnilo naše město současné vedení radnice. Uzavírky ulic, výkopy, objížďky a jiné překážky jsou prakticky na každém rohu.  Řidiči se ztrácejí v bludištích objízdných tras. Moc si nepomůžou ani ti, kdo jezdí veřejnou dopravou. I v ní panuje zmatek. Na původní trase jezdí jen tři tramvajové linky z jedenácti.

Tohle všechno je následkem neschopnosti současného vedení města v čele s primátorem Vokřálem spravovat město ku prospěchu jeho obyvatel. Dopravu řídil přes tři roky neumětel a obecní šašek Matěj Hollan (Žít Brno/Piráti), který více než svými schopnostmi proslul svými skandály. Právě on mimo jiné vyštval z magistrátu tehdejšího vedoucího odboru dopravy, za nějž dosud není náhrada.
“Brno je rozkopané jako nikdy nebylo. Chápeme, že opravit špatné komunikace je třeba, nicméně problém je v tom, že město jednotlivé stavby a uzavírky nekoordinuje a vše se děje chaoticky,” říká předseda hnutí Slušní lidé Zdeněk Pernica. Vadí mu také to, že na moha stavbách se nepracuje a vše se proto zpožďuje.

A jeho řešení? “Je zřejmé, že je těžké koordinovat všechny stavby, které dělá několika organizací, například Vodárny a kanalizace, Teplárny, Technické sítě, Brněnské komunikace atd. Nicméně právě v tom je obrovský prostor pro zlepšení. Sednout si se všemi těmito organizacemi s předstihem ke stolu, dát na stůl plány a vše naplánovat tak, aby to vás, obyvatele Brna, zatížilo co nejméně.”

Kandidátní listiny jsou podány

Kandidátní listiny jsou podány

Hnutí Slušní lidé a Strana soukromníků České republiky společně pod jménem Slušní lidé a Soukromníci kandidují v podzimních komunálních volbách do zastupitelstva města Brna a třinácti jeho částí.
Lídrem kandidátky do zastupitelstva města Brna i městské časti Brno-střed je předseda hnutí Slušní lidé Zdeněk Pernica. “Město potřebuje impuls a změnu”, říká Pernica a dodává: “Naše kandidátka je pestrá – místostarostka, ředitel základní školy, soudní znalec nebo reprezentační trenér – výsledky práce i osobní život našich kandidátů jsou zárukou, že budou jedinou hrází proti bloku vítačů, sluníčkářů a partají, co skoro třicet let bačovali naše město.”
Na druhém míste kandidátky je Mgr. Monika Doležalová, úspěšná místostarostka městské části Brno-Židenice. Soukromníky na čtvrtém míste zastupuje Ing. Vladimír Kuchař, marketingový specialista a soudní znalec.
Programem koalice Slušných lidí a Soukromníků je privatizace obecních bytů, zásadní změna fungování dopravy, podpora sportu, rodiny a podnikání. Oba subjekty se také dlouhodobě vymezují proti rozhazovačné, klientelistické a multikulti politice magistrátu.

Politici z tradičních stran nechtějí privatizaci bytů. Víte proč?

Politici z tradičních stran nechtějí privatizaci bytů. Víte proč?

V Brně je od roku 2015 zastavená privatizace bytů. Podívejme se na důvody, proč politici tradičních stran nechtějí o privatizaci ani slyšet. Jde totiž v prvé řadě o peníze a vliv.

Město Brno vlastní zhruba 28 000 obecních bytů. To je v republice unikát. Podivný je i vysoký počet volných bytů, které město neobsazuje – je jich asi 1 500. Proč nejsou přiděleny potřebným, mladým rodinám s dětmi nebo se nevyužívají například pro seniory, kteří se chtějí přestěhovat do menších bytů, to nikdo neví. A padá tím i argument, že město potřebuje velké množství bytů pro sociální účely. Ono je totiž má a stejně je za tímto účelem neposkytuje.

Chystá se tunel ve stylu Bakaly?

Jsou dva možné scénáře, proč se současné levicovo-zeleno-populistické vedení města v čele s primátorem Vokřálem zuby nehty brání pokračování privatizace. V září minulého roku vedení města schválilo tzv. městský koncern. Sdružilo městské společnosti a řídí je centrálně pár vybraných kádrů, ovšem mimo kontrolu zastupitelů a veřejnosti.

Jeden z plánů spočívá v přesunu 28 000 bytů (i toho vašeho!) do tohoto koncernu. Pak již koaličním stranám nebude nic bránit v prodeji celého balíku bytů, zajímavého pro realitní investory. Příběh, kdy sociální demokracie prodala byty v Ostravě finančníkovi Zdeňkovi Bakalovi i s nájemníky je všeobecně známý.

Nebo rozdání bytů nepřizpůsobivým?

Druhý možný vývoj je snad ještě horší. Počítá s další etapou zvrácených sociálních experimentů ideologa neomarxismu Martina Freunda (dříve Žít Brno a nyní Piráti). Tento zastupitel, který je bohatě placen z veřejných peněz, volné byty částečně drží pro migranty a ve zbytku chce rozjet další etapu přidělování bytů nepřizpůsobivým obyvatelům. V padesáti bytech rozdaných neplatičům, nejčastěji romským rodinám, již rozjel obchod s chudobou v hodnotě 10 milionů korun. Udělat to stejné ve velkém je tak lákavé! To, že tak zničí životy lidí v okolí, ho nezajímá.

Hospodaření s byty je zajímavý byznys

Politikové napříč politickým spektrem od hnutí ANO přes ODS po Piráty nemají zájem privatizovat. Pro ně je zajímavější s byty hospodařit. V situaci, kdy na byt čekají tisíce lidí se přidělení bytu stalo výhodou, kterou může starosta nebo místostarosta nabídnout. Nejznámější a nejostudnější případy přidělení bytů přinášíme přehledně v tabulce. Je vidět, že mezi politiky napříč stranami panuje v tomto zneužití funkce shoda – jsou zde zastoupeny všechny strany přes dvacet let ovládající naše město.

Brno byty korupce

A je tu ještě zajímavý byznys správy bytového fondu a jeho údržby. Městské části si vybraly a některé tento systém stále mají, soukromé firmy, které se místo nich o byty starají. Kauza Bytasen a žaloba Městské části Brno sever na tuto správcovskou firmu, kdy mělo být nad rámec smlouvy správci vyplaceno 100 milionů (!) korun, je všeobecně známá. Věci kolem správy bytů jsou stále velmi nejasné. Například v Židenicích se stejná společnost stará o městské byty na základě soutěže z roku 1998, kdy platily zcela jiná pravidla a ceny. V Bystrci je to obdobné. Po dvaceti letech je otázkou, zda by správa šla dělat levněji a lépe.

Výnos z nájmu bytů by jako tzv. vedlejší hospodářská činnost měl být znovu investován do obecních domů. O těchto investicí však v některých městských částech rozhoduje správcovská společnost (Židenice) a město tak jen podepisuje faktury, jinde je výběr stavebních firem zdrojem konfliktů a podezření z korupce (Brno-jih za vedení starosty Kypra (ANO2011).

Když vám budou strany jako ODS, ČSSD, KDU-ČSL, STAN, TOP09, ANO2011 – prostě všichni, kdo byli při tom, říkat, že chtějí domy prodat, nevěřte jim. Měli na to dvacet let a výsledek hovoří jasněji než jejich sliby. Politici, i když říkají opak, o privatizaci bytů nestojí. Zbavili by se moci a vlivu.

Výhody současného stavu s městskými byty pro politiky:

  • Určují, kdo byt dostane a kdo ne.

  • Mají příjmy z nesmyslných sociálních projektů.

  • Možnost prodeje celého balíku bytových domů.

  • Určují, kdo bude domy spravovat.

  • Určují, kdo a co bude opravovat.

Neschopnost vedení Brna schválit územní plán ohrožuje rozvoj města

Neschopnost vedení Brna schválit územní plán ohrožuje rozvoj města

Dokážete si představit, že na místě vašeho sousedního domku vyroste mnohapatrová kancelářská budova zcela zastiňující okolí? Nebo že budou zastaveny potřebné stavby silnic na městském okruhu a kvůli tomu budete pořád stát v nekonečných kolonách? Nebo že váš stavební pozemek ztratí hodnotu na cenu orné půdy?

To vše a mnoho dalších negativních věcí hrozí Brnu kvůli tomu, že současné vedení města nedokázalo za celé své vládnutí schválit nový územní plán. Hlavní odpovědnost za to nesou náměstek pro rozvoj Martin Ander (Strana zelených) a primátor Vokřál, který nedokázal uhlídat, aby zeleno – levicoví aktivisté všech forem pod vedením Andera, tedy Strana zelených, Žít Brno, Piráti a různé aktivistické neziskovky, neblokovali práce na novém územním plánu.

Kvůli 24 let starému územní plánu rostou ceny bytů

Podoba územního plánu zásadně a dlouhodobě ovlivňuje celé město. Nastavením územního plánu lze nastartovat rozvoj města, nebo jej naopak významně utlumit. V Brně v současné době dosud platí územní plán z roku 1994. Právě to je jedním z hlavních důvodů, proč výrazně rostou ceny nemovitostí. Volné stavební parcely se totiž už vyčerpaly a nové byty se skoro nestaví, ačkoliv je o ně velký zájem. V plánu už totiž chybí plochy, které jsou označeny jako stavební. Řešení měla přinést aktualizace územního plánu, která nabízela nové možnosti rozvoje. Po soudním napadení ze strany brněnských zeleno-levicových aktivistů ji ale soud zrušil pro formální nedostatky. Developeři říkají, že pokud by aktualizace územního plánu platila, nemusely ceny bytů růst o desítky procent. Současná koalice nebyla od svého zvolení schopna prosadit ani jednu jedinou změnu územního plánu města Brna.

Zelený náměstek Ander – hlavní brzdič rozvoje města

Co bude za dva roky? Hrozí chaos a korupce

Územní plán je dokument, který řídí veškerou výstavbu ve městě. Určuje, kde se stavět smí a kde naopak zůstanou veřejné plochy, sportoviště nebo zeleň. Je však platný jen určitou dobu, poté se musí aktualizovat či schválit nový. Právě to je v Brně obrovský problém, neboť se schyluje k situaci, kdy bude jakýkoliv kontrolovaný rozvoj města nemožný.
V roce 2020 totiž podle stavebního zákona přestanou platit staré územní plány. Vedení Brna v čele s primátorem Vokřálem přitom nestíhá připravit nový. Město tak zcela přijde o základní pravidla, která určují a zprůhledňují jakoukoliv novou výstavbu. Co by to znamenalo? Moc nad tím, jestli vám za domem postaví bytový dům, autobazar nebo parkoviště, by mohl získat úředník stavebního úřadu.
Z rodinných domů kdekoliv v Brně by tak mohly vznikat mnohapatrové bytové domy či kanceláře. „Obáváme se výrazného nárůstu korupčního jednání. Od města požadujeme jasná pravidla, bez územního plánu vznikne chaos. Nikdo nebude moci určit cenu pozemků, protože o ní budou fakticky rozhodovat úředníci od stolu,“ řekl  předseda Asociace brněnských architektů a stavitelů Marek Vinter.

Zastaví se i potřebné dopravní stavby

Rok 2020 není strašákem pouze pro stavitele, kteří své záměry připravují několik let dopředu, ale také pro veřejné stavby. Pokud nebude existovat územní plán je pravděpodobné, že město nebude moci žádat o dotace na výstavbu nových hřišť, silnic a jakýchkoliv jiných staveb. Pozastaveny nebo zcela zablokovány budou zásadní městské projekty jako přestavba železničního uzlu, velký městský okruh či protipovodňová opatření.

Brno - rozvoj - velký městský okruh

Dokončit rozpracovanou verzi, nebo nový územní plánu?

Vedení města má dvě možnosti, jak se k novému územnímu plánu dopracovat. Jeden územní plán má totiž město rozpracovaný už od roku 2013. Mohlo by tedy pokračovat na jeho dokončení. Náměstek Ander ale prosazuje všemožnými prostředky často i na hraně pravidel variantu zcela nového územního plánu.  Dělá to i přesto, že je racionální, rychlejší a pro budoucnost města lepší dokončit rozpracovaný územní plán, tj. možnost první.

Zcela nový plán by znamenal výrazné zpoždění, při optimistickém odhadu do roku 2025. Pětiletá prodleva bez územního plánu výrazně ovlivní budoucnost města. Stavitelé bytů nebudou riskovat nestabilní prostředí a výstavbu bytů raději přesunou do jiných lokalit. To znamená další růst ceny bytů v Brně, větší počet dojíždějících za prací z okolních obcí a tím ještě větší chaos v dopravě.
Otázkou zůstává, proč si to Ander, Strana zelených, Piráti, Žít Brno a na ně napojené politické neziskovky přejí.

Co způsobí chybějící územní plán:

  • Další nárůst cen bytů a domů v Brně.

  • Chaos ve stavbách a libovůli úředníků.

  • Zablokování zásadních rozvojových staveb města.